BELI & MENANG WANG TUNAI RM1000 !!!

Dengan belian minima 9 pek pad herba avail (fc bio sanitary pad) anda akan menerima 1 Pencuci Muka Organik bersaiz 50 ml bernilai RM35 serta 3 tiket cabutan bertuah WANG TUNAI RM1000 !!!

WHATSAPP/SMS : Rina (0197583883) untuk info dan pertanyaan.



Propolis dan I-food Untuk Merawat Resdung/Sinusitis



As-salam :).


Semalam baca blog ex-school mate saya. Rupanya hari ni dia akan menjalani pembedahan akibat sinus/resdung. Boleh baca ceritanya di >>SINI. Saya doakan diana akan cepat sembuh. Diana pun tak sangka masalah sinusitis dia akan bertambah teruk hingga memerlukan pembedahan dan bukan murah pula kosnya (cecah 5-6 ribu jugakla).


Saya pun ada masalah resdung juga sebenarnya (dulu). Sebab setiap kali bangun tidur waktu pagi mesti akan asyik bersin dengan hidung asyik berhingus. Selalu sakit dekat bahagian atas kening. Lepas tu kalau makan udang atau bila bersihkan rumah mulalah gatal hidung (gatal sangat-sangat sampai rasa nak tanggalkan hidung lepas tu berus) dan selesema.



Apa itu sinusitis?




Semua orang ada sinus. Sinus terletak di bahagian muka iaitu pipi bawah mata, di antara dua mata, sedikit di belakang hidung serta dahi. Ianya merupakan rongga-rongga di dalam tengkorak yang bersambung ke hidung melalui saluran-saluran yang sangat kecil. Masalah sinusitis/resdung berlaku apabila saluran-saluran tersebut tersumbat lalu menyebabkannya bengkak dan bernanah.


Punca-punca

Ada banyak punca yang menyebabkan sinusitis/resdung. Punca utama biasanya disebabkan oleh selesema yang berpanjangan dan tidak dirawat. Mukus yang tersumbat dalam rongga-rongga ini akan menyebakan jangkitan bakteria pada sinus.


Sebab-sebab lain seperti alahan pada hidung, pernah mengalami kecederaan pada tulang hidung atau keretakan pada tengkorak, alah dengan perubahan cuaca sejuk, lemah daya tahan tubuh dan pesakit kanser yang menjalani kemoterapi.


Simptom/Gejala

  • Hidung tersumbat
  • Lendir daripada hidung dan tekak
  • Muka berasa sakit dan berat pada bahagian antara mata, pipi, kening dan dahi terutamanya ketika bangun dari tidur
  • Pening atau sakit bertambah apabila tunduk atau baring
  • Sakit tekak berpanjangan dan berulang
  • Demam atau rasa tak sedap badan yang berpanjangan
  • Kurang deria bau
  • Nafas berbau
  • Alahan hidung - bersin, gatal dan berair

Sinusitis/Resdung Perlu Dirawat


Walaupun penyakit ini nampak remeh, macam tak menakutkan seperti kanser tapi ianya adalah masalah yang perlu diberi perhatian serius. Contohnya saya sendirilah, bayangkan susahnya saya nak masak menyediakan hidangan untuk keluarga bila asyik bersin dengan tangan asyik nak lap air hidung. Elok-elok nak sediakan makanan sihat terus jadi hidangan berkuman. Ataupun bila dah sampai tahap nafas berbau, mestila hilang keyakinan diri betul tak? Ada sesetengah tu tak boleh naik kapal terbang atau selam skuba sebab sakit kepala (vacuum headache) akibat sinusitis.


Ada juga tahap yang lebih teruk, sinusitis/resdung tersebut menyebabkan tumbuhnya polip dalam hidung, jadi pesakit akan susah nak bernafas. Nanah yang terbentuk akibat sinus yang tersumbat juga boleh merebak ke mata (menyebabkan buta) dan otak. Emm..bahaya kan?


Rawatan sinusitis/resdung


Untuk merawat resdung/sinusitis doktor biasanya akan berikan ubat-ubatan seperti antibiotik untuk matikan kuman atau pembedahan bagi kes yang serius (macam kawan saya Diana tu). 


Cakap pasal antibiotik ni, berbanding antibiotik buatan saya lebih suka gunakan antibiotik semulajadi macam Avail Propolis. Avail Propolis ni boleh kuatkan daya imuniti badan kita sebab di dalamnya ada 325 jenis bahan aktif yang sangat baik untuk tubuh manusia:

  • 34 jenis flavonoid, bertindak sebagai anti-bakteria, anti-virus dan anti-kulat serta antioksida (memperbaiki sel dan menggalakkan pertumbuhan sel baru). Dikatakan dalam setitis propolis kandungan flavonoidnya menyamai flavonoid yang terhasil daripada 500 buahan sitrus. Antioksidannya juga 750 kali kekuatan vitamin C.
  • 15 jenis terpenes
  • > 20 jenis asid organik
  • > 8 jenis enzim
  • > 10 jenis kumpulan ester dan aldehid
  • > 18 jenis asid amino, bahan penting untuk fungsi sistem imun
  • > 20 jenis mineral dan zat galian 
  • pelbagai jenis vitamin (A, B kompleks, C, D dan E)

Cara penggunaan Avail Propolis dan I-food


Alhamdulillah, dengan mengamalkan i-food dan propolis secara konsisten masalah resdung saya dah dapat diatasi. Sekarang saya dah tak bersin dan selesema waktu pagi lagi. Dah boleh makan udang dengan gembiranya. Hidung dah tak gatal. Habuk pun bukan masalah lagi buat saya. Tidur pun lena je sebab hidung dah tak sumbat.


Kenapa saya ambil i-food juga? Sebabnya nak sihatkan badan ni mula-mula mesti cleansing dulu. Lepas tu baru protect. Bersihkan dengan i-food lepas tu protect dengan Avail Propolis. Nak senang, saya bancuh dulu i-food lepas tu titis (5 titik) propolis ke dalamnya. Ataupun nak titis dalam air masak atau terus bawah lidah pun boleh. Sekarang ni resdung dah baik, saya maintain propolis sahaja setiap hari sebab propolis ni bagus untuk cegah kanser, hindarkan demam, batuk dan selesema juga boleh awet muda =). I-food pula saya cuma ambil beberapa kali sahaja seminggu.


Kalau hidung atau muka rasa gatal akibat resdung, bancuh sedikit air dalam 5 ml dengan 5 titik - 10 titik propolis lepas tu spray di kawasan yang gatal tu (beli spray kecik kat watson ada jual rasanya). Insya-allah boleh reda. Dulu saya spray sampai dalam hidung sebab asyik sumbat je.


#Semasa rawatan dengan Avail Propolis, saya ada alami sedikit krisis pemulihan seperti sakit kepala dan hidung berair sangat-sangat. Untuk masalah hidung berair, saya makan i-kids sekali.



RM78/botol (10 ml)



RM190/kotak (20 sachet)


Belian pakej (lebih jimat)

3 botol Avail Propolis = RM180
Harga asal = RM234 (jimat RM54)


Sekotak ifood + sebotol Avail Propolis = RM250
Harga asal = RM268 (jimat RM18)


2 kotak i-food + 3 botol Avail Propolis = RM380
Harga asal = RM560 (jimat RM180)

        
Untuk order/pertanyaan, hubungi saya:
sms/call : 019-7583883 atau
PM : Rina Avail atau
emel : inspirasihatcantik@gmail.com


Salam Ceria Cemerlang,

Popular Infomation

 

Copyright © ! Inspirasi Sihat&Cantik !. Designed by Whitey Mommy