BELI & MENANG WANG TUNAI RM1000 !!!

Dengan belian minima 9 pek pad herba avail (fc bio sanitary pad) anda akan menerima 1 Pencuci Muka Organik bersaiz 50 ml bernilai RM35 serta 3 tiket cabutan bertuah WANG TUNAI RM1000 !!!

WHATSAPP/SMS : Rina (0197583883) untuk info dan pertanyaan.



Merawat Ketumbit/Tembel


Hai ^__^.

Nak tanya ni. Anda penah kena ketumbit tak? Atau nama lainnya tembel. Alah yang bengkak kat mata tu. Ketumbit/tembel ni biasanya tumbuh kat bahagian kelopak mata. Yang lucunya, penyakit ni orang kait-kaitkan dengan perbuatan suka mengendap. Haha.


Taklah. Sebenarnya kalau kita suka gosok-gosok mata tak mustahil ketumbit/tembel ni tumbuh sebab jari kita kan banyak bakteria. Dulu-dulu kalau tumbuh ketumbit/tembel ni saya akan cabut bulu mata di kawasan yang bengkak tu. Tapi kena pandai targetlah. Silap haribulan botak bulu mata dikerjakan.


Tapi sekarang saya dah jumpa petua baru nak pulihkan ketumbit/tembel ni. Dah tak payah susah-susah cabut bulu mata.


Caranya, 


Ambil sekeping FC Bio Sanitary Pad (tak kisah lah yang pek biru atau merah; yang hijau tak boleh sebab sikit sangat gelnya). Pastikan ambil yang bersih ya iaitu yang belum digunakan tau haha. Koyakkan sikit di bahagian permukaan pad tu dan basahkan sikit. Nanti akan timbul sejenis bahan berupa gel. 

Inilah rupa gelnya. Sapukan gel pada bahagian mata yang bengkak tu. Pad yang dah koyak tadi simpanlah dalam peti ais untuk kegunaan masa depan haha. Gel ni boleh juga buat sapu pada muka untuk tujuan masker atau scrubing.

Cara lain; 

Ambil sekeping FC Bio Pantiliner (hijau) yang bersih. Gunting kepada 3 bahagian. Ambil 1 bahagian dan basahkan sikit pada permukaannya. Kemudian tampal (bahagian yang melekat) pada sapu tangan dan ikat bahagian permukaan yang dibasahkan tadi pada mata yang kena ketumbit/tembel. Pakai macam ala-ala pirate lah. Yang lagi 2 bahagian boleh disimpan.

Cara yang saya kongsikan ni mungkin nampak melucukan tapi insya-allah berkesan. Saya dah cuba 2 kali. Alhamdulillah, ketumbit/tembel tu tak jadik.


Sekian sahaja untuk kali ini ^__^.



Salam Ceria Cemerlang,

0 comments:

Popular Infomation

 

Copyright © ! Inspirasi Sihat&Cantik !. Designed by Whitey Mommy