BELI & MENANG WANG TUNAI RM1000 !!!

Dengan belian minima 9 pek pad herba avail (fc bio sanitary pad) anda akan menerima 1 Pencuci Muka Organik bersaiz 50 ml bernilai RM35 serta 3 tiket cabutan bertuah WANG TUNAI RM1000 !!!

WHATSAPP/SMS : Rina (0197583883) untuk info dan pertanyaan.



Kanser Serviks: Adakah HPV Punca Utama?




Kanser serviks. Mendengar perkataan kanser sahaja sudah menakutkan. Mungkin sebab penyakit kanser amat berkait rapat dengan kematian. Kanser serviks merupakan kanser kedua yang kerap menyerang wanita selepas kanser payudara. Kanser serviks dan kanser payudara; kedua-duanya berkait dengan organ reproduktif wanita. Kadang-kala saya tertanya-tanya juga mengapa harus kedua-dua kanser ini menjadi penyebab utama kematian wanita. Adakah sebab yang tidak cuba kita fahami di sebalik meningkatnya kes wanita yang menghidap penyakit ini?


Sekarang ini di media massa kerajaan sedang galak mengadakan kempen vaksinasi HPV untuk pelajar perempuan di seluruh negara. Vaksin ini yang diberikan melalui suntikan pelalian dipercayai dapat mencegah kanser serviks. Isunya di sini adakah vaksinansi tersebut benar-benar dapat melindungi seseorang wanita itu daripada serangan kanser serviks. Dikatakan terdapat lebih 100 jenis virus human papilloma maka pengambilan vaksin bagi HPV jenis tertentu tidak akan dapat menjamin perlindungan bagi jenis HPV yang lain. Juga sebenarnya terdapat pelbagai isu berkaitan dengan vaksinasi ini (cubalah google tentang cervical cancer hoax).


Bagi wanita yang sudah berkahwin pula dan telah melepasi usia remaja (sudah pernah melakukan hubungan kelamin) pula perlu menjalani ujian pap smear secara berkala agar pengesanan awal kanser dapat dilakukan (saya pun sebenarnya agak kurang selesa hendak membuat ujian ini).


Melalui pembacaan saya penyebab sebenar terjadinya kanser serviks ini adalah tidak diketahui. Jangkitan kuman HPV cuma salah satu daripada punca (70% berpunca daripada virus ini) dan virus ini hanya merebak daripada hubungan kelamin. Mereka yang setia pada satu pasangan kurang berisiko berbanding dengan mereka yang sering bertukar-tukar pasangan (sebab itu Islam mengharamkan zina).


Sebab-sebab lain ialah memulakan hubungan kelamin pada usia yang terlalu muda (umur berapa yang dikatakan muda tu?), mengandung lebih daripada lima (betul ke..orang zaman dulu selalu beranak banyak-banyak sihat je), tidak menjaga kebersihan anggota sulit (pakailah pad herba Avail..insyaallah boleh hindari jangkitan kuman) dan kurang daya tahan melawan penyakit (merokok pun boleh jadi punca sebab merokok boleh mengurangkan imunisasi tubuh).


Dalam entri sebelum ini saya juga telah menulis tentang endometriosis, cyst dan fibroid. Kesemua penyakit wanita ini juga tidak diketahui puncanya dengan jelas termasuklah kanser serviks. Apa yang jelas penyakit-penyakit ini berlaku akibat pertumbuhan sel yang luar biasa. Adakah ini juga ada kaitan dengan hormone disruptors? Apa itu hormone disruptors? Tengok entri >>INI.


Saya tidak berani hendak mengaitkan 100% tuala wanita (yang diperbuat daripada recycle paper) juga adalah salah satu faktor penyumbang kepada kanser serviks ini. Namun sebagai langkah pencegahan adalah lebih baik kita hindarkan pemakaian tuala wanita sedemikian dan memilih tuala wanita yang diperbuat daripada kapas seperti FC Bio Sanitary Pad. 


Mungkin juga orang sekarang ni banyak kena kanser sebab air, udara, tanah yang merupakan sumber kepada makanan manusia sudah dicemari bertahun-tahun dahulu sejak bermulanya Revolusi Perindustrian. Siapa tahu kan?



3 comments:

dali

hai rina.. aku pun ngeri psl kanser ni. baru2 ni member confirm ada fibroid pas tu maybe ada kanser gak..but ur pad avail tu i penah try tp bab nak cuci tu ada susah lah sikit sbb dia mcm mengembang kan.. komen sikit??

Rina

hai..diana..cara nak cuci nih memang ramai yg tanya..cuba klik kat entri aku yg bertajuk Mengapa Perlu Bertukar Kepada FC Bio Sanitary Pad. Kat situ aku ada tunjukkan cara cucinya. Memanglah ada yg rasa mcm susah nak cuci tapikan bagi aku lebih baik susah cuci berbanding susah kemudian hari (ulang alik g spital dsb)..kau rasa?

Rina

http://inspirasihatcantik.blogspot.com/2010/11/mengapa-perlu-bertukar-kepada-fc-bio.html

Popular Infomation

 

Copyright © ! Inspirasi Sihat&Cantik !. Designed by Whitey Mommy