Sebarang pertanyaan boleh
sms/whatsapp/wechat ke 0197583883


Rawat dan Cegah Fibroid


As-salam..

Saya ada terbaca beberapa artikel tentang fibroid baru-baru ni (majalah, akhbar dan google). Saya share sikit-sikitla apa yang saya baca ye. Moga beri manfaat kepada kita semua :)).


Fibroid adalah sejenis ketumbuhan dalam rahim tetapi bukan kanser. Walaupun bukan kanser tapi ketumbuhan ini boleh mendatangkan masalah kepada penghidapnya bergantung kepada saiz, lokasi dan bilangannya. Fibroid ini ada yang tumbuh seketul sahaja dan ada yang tumbuh berketul-ketul. Saiznya ada yang sekecil buah mata kucing dan ada juga yang sebesar buah tembikai.


Pembedahan buang fibroid

Kebiasaannya fibroid terjadi kepada wanita yang berusia 30-an dan 40-an, iaitu dalam lingkungan usia reproduktif. Fibroid yang saiznya kecil boleh mengecut (mengecil) apabila seorang wanita itu sudah mengalami menopaus atau putus haid. Ini disebabkan pertumbuhan fibroid adalah dipengaruhi oleh hormon estrogen.


 Mengapa fibroid terjadi?

Menurut pakar, punca terjadinya fibroid tidak diketahui dengan jelas tetapi biasanya dikaitkan dengan faktor genetik, hormon dan faktor persekitaran. Maknanya kalau ibu, ibu saudara atau nenek-nenek kita dulu ada masalah fibroid ada kemungkinan kita boleh mewarisi penyakit tersebut. Ketidakseimbangan hormon (estrogen dan progesetron) juga boleh menyebabkan tumbuhnya fibroid. Masalah hormon tak seimbang ini sukar ditentukan puncanya, mungkin juga disebabkan stress akibat tekanan kerja dan desakan hidup. Oleh itu, dikatakan masalah fibroid sering terjadi kepada wanita moden yang bekerja (sebab stress hingga mengganggu keseimbangan hormon). 


Bila fibroid menjadi bahaya?

Fibroid boleh menjadi satu masalah kepada wanita apabila saiznya yang membesar memberi tekanan kepada organ yang berada di sekitar rahim iaitu pundi kencing dan hujung usus (rektum). Akibatnya, seseorang wanita akan mengalami masalah kencing seperti kerap hendak kencing, tidak dapat mengawal kencing atau kadang-kadang sukar kencing. Jika hal ini berterusan, air kencing boleh bertakung dalam pundi kencing dan akan menyebabkan risiko mendapat jangkitan kuman pada pundi kencing. Apabila ini berlaku wanita itu akan berasa pedih atau sakit ketika hendak kencing. Sekiranya fibroid menekan usus pula, ia akan menyebabkan gejala seperti sembelit atau buasir. Fibroid juga kadangkala boleh menyebabkan berlakunya prolaps atau kekenduran pada rahim (tombong)


Antara gejala fibroid juga adalah gangguan haid iaitu tempoh haid yang panjang dan pendarahan yang berlebihan hingga menyebabkan anemia (kurang darah). Wanita yang mengalami gangguan haid seperti ini, banyak dan berketul-ketul serta sakit semasa haid (senggugut) perlu menjalani pemeriksaan doktor kerana rawatan lanjut seperti pembedahan mungkin terpaksa dilakukan. Emm..tetiba saya teringat ni. Beberapa tahun dulu saya ada mengalami tanda-tanda macam ni, sakit masa period, banyak dan berketul-ketul tapi tak pernah terfikir pulak (sebenarnya tak tau) yang mungkin itu tanda-tanda fibroid kan sebab tak pernah nak buat pemeriksaan. Tapi syukurlah lepas bertukar guna tuala wanita FC Bio, saya dah tak alami senggugut teruk, period pun lancar je dan takda lagi masalah period berketul-ketul tu. Ni saya bukan nak t-up fc bio tau tapi nak share pengalaman saya menggunakan produk tu je :). Tapi bolehla kira t-up jugak hehe.


Fibroid juga menimbulkan komplikasi ke atas wanita yang hamil iaitu berisiko untuk bersalin awal, meningkatkan risiko keguguran, kelahiran songsang, menghalang proses kelahiran secara normal (terpaksa lakukan pembedahan caesarean) dan berisiko tinggi mengalami pendarahan selepas bersalin (post partum haemorrhage) hingga menyebabkan rahim terpaksa dibuang (histerektomi) dan fibroid juga sebenarnya boleh berubah menjadi kanser (risiko sangat kecil iaitu kurang daripada 0.13%).


Fibroid punca ketidaksuburan?

Fibroid boleh menyebabkan ketidaksuburan atau kemandulan kepada wanita. Oleh itu, wanita yang telah lama berkahwin tapi belum mendapat anak perlu menjalani pemeriksaan doktor untuk mengesan sama ada mereka ada fibroid atau tidak. Tetapi ada juga wanita yang mempunyai fibroid masih boleh mengandung. Lebih kurang 5% daripada penghidap fibroid terutamanya fibroid jenis submukosa atau saiz fibroid yang besar akan mengalami kesukaran untuk hamil kerana kehadiran fibroid mengubah dinding rahim dan menyebabkan janin sukar menempel. Fibroid yang terlalu besar juga boleh menyebabkan saluran fallopio tersumbat dan menyebabkan kesukaran untuk hamil.

 . 
Rawatan untuk fibroid

Pilihan rawatan untuk fibroid adalah sama ada penggunaan ubat-ubatan (jika fibroid bersaiz kecil) ataupun pembedahan. Sekiranya saiz fibroid melebihi 5 sentimeter dan wanita tersebut belum mempunyai cahaya mata boleh memilih kaedah pembedahan untuk membuang fibroid sahaja (myomectomy) tetapi sekiranya wanita itu sudah mempunyai anak dan mempunyai pelbagai jenis fibroid pembedahan untuk membuang rahim (histerektomi) akan lebih disarankan oleh pakar bagi mengelakkan fibroid daripada tumbuh semula.


Rawatan alternatif dan Pencegahan

Selain ubat-ubatan yang telah disarankan oleh doktor, bagi penghidap fibroid yang bersaiz kecil anda boleh cuba menggantikan tuala wanita biasa (diperbuat daripada recycle paper) kepada tuala wanita fc bio dan amalkan supplemen seperti Avail propolis. Tapi ubat doktor jangan tak makan pulak. Bagi yang sihat dan tiada masalah fibroid tak salah amalkan langkah pencegahan.



FC Bio Pantiliner (hijau) - RM10/20 pcs
FC Bio Day (biru) - RM11/10 pcs
FC Bio Night (merah) - RM12/10 pcs


Kalau nak jimat boleh beli dalam bentuk pakej, klik >>SINI. Bagi yang ada fibroid (kecil), boleh cuba pakai fc bio pantiliner setiap hari (tukar setiap 4 jam), di samping makan ubat yang diberikan oleh doktor. Pantiliner ni selamat dipakai setiap hari. Yang ada masalah keputihan pun elok pakai. Yang takda masalah pun lagi bagus pakai sebagai langkah pencegahan.


RM78 (bukan ahli)
RM60 (ahli)

Bagi yang bukan ahli, nak jimat boleh beli 3 botol terus - RM180

Propolis ni bagus sebab boleh kuatkan antibodi badan kita. Boleh mencegah kanser jugak kerana propolis berupaya membunuh sel-sel kanser. Bagi wanita yang dah berusia 30-an ke atas, risiko kanser dan pelbagai masalah kesihatan lain akan sering mengganggu kita. 


Walaupun belum ada kajian menyeluruh yang dibuat, saya pernah terbaca satu artikel yang mengaitkan dioksin sebagai punca gangguan kepada hormon estrogen. Seperti yang telah disebutkan di atas, punca sebenar berlakunya fibroid tidak diketahui dengan jelas tetapi sering dikaitkan dengan faktor keseimbangan hormon. Dioksin ini apabila memasuki sistem tubuh akan menyamar sebagai estrogen. Boleh baca lebih lanjut di >>SINI. Tuala wanita dari recycle paper bukan satu-satunya sumber toksin ni, boleh jadi datang dari pencemaran persekitaran juga. Seboleh mungkin kita cuba elakkan diri kita terdedah kepada toksin tersebut.


Amalkan supplemen makanan organik yang menyihatkan seperti i-food untuk membersihkan darah. Ada orang rasa supplemen tak perlu dengan alasan malas dan kalau beli pun nanti lupa nak makan. Sebagai wanita kita harus menghargai diri sendiri. Salah satunya kena prihatin dan tak lokek berbelanja untuk kesihatan diri. Pada pendapat saya, dalam kehidupan moden hari ni supplemen adalah satu keperluan.



i-food - 20 sachet

RM 190 (bukan ahli)
RM160 (ahli)


Dan sebagai tambahan, ceria-ceria selalu dan belajar cara untuk menguruskan stress. Memang kehidupan hari ini sangat mencabar tapi kita kenalah cari masa untuk diri sendiri. Pilih aktiviti atau hobi yang kita sukai untuk dilakukan pada hujung minggu, buat senaman yang menyeronokkan dan hargai diri serta orang sekeliling kita :)).



Untuk order/pertanyaan, hubungi saya:
sms/call : 019-7583883 atau
PM : Rina Avail atau
emel : inspirasihatcantik@gmail.com



Salam Ceria Cemerlang,

0 comments:

Popular Infomation

 

Copyright © ! Inspirasi Sihat&Cantik !. Designed by Whitey Mommy