BELI & MENANG WANG TUNAI RM1000 !!!

Dengan belian minima 9 pek pad herba avail (fc bio sanitary pad) anda akan menerima 1 Pencuci Muka Organik bersaiz 50 ml bernilai RM35 serta 3 tiket cabutan bertuah WANG TUNAI RM1000 !!!

WHATSAPP/SMS : Rina (0197583883) untuk info dan pertanyaan.



Cara Cuci Pad Herba..Senang Je!

Kepada yang pertama kali gunakan pad herba ni diaorang selalu kata susah nak cuci. Tapi cuba kita fikir. Pada pendapat saya..pendapat saya taw..mungkin tak sama pendapat dengan orang lain ok..


Tuala wanita biasa yang diperbuat daripada kertas recycle yang dilunturkan dengan klorin mungkin penyumbang kepada banyak masalah kewanitaan seperti keputihan, senggugugut, fibroid, cyst dan tak mustahil kanser. Apabila dah sakit kita tentunya kena selalu berulang-alik pergi hospital nak jumpa doktor, ambil ubat, ambil suntikan dan lebih parah kena buat operation. Bagi saya itu lebih menyusahkan..anda?


Jadi pada pendapat saya, daripada kita susah kemudian hari lebih baik susah sekejap. Sebenarnya bukan susah pun nak cuci pad herba ni..meh saya ajar:

  1. Mula-mula koyakkan bahagian atas pad tersebut
  2. Buangkan isi dalamnya ke dalam mangkuk tandas (dun worry tak sumbat punyalah sebab bahannya bukan kertas tapi gel)
  3. Lapisan luar pad tu cucilah bersih-bersih dengan air
  4. Dah cuci, buangkan ke dalam tong sampah
Yay..senang je kan..:)

Gambar pinjam kat Mr. Google

Pad Herba Avail: 3 Sebab Wanita Perlukannya


Wanita di luar sana, sudah tiba masanya untuk anda memilih FC Bio Sanitary Pad keluaran Avail, tuala wanita alaf baru yang dihasilkan dengan menggunakan kaedah BIOTEKNOLOGI, BERUBAT dan mempunyai SIJIL ANALISA PRODUK (tuala wanita biasa yang di pasaran tu tiada semua kelebihan ini tau).


Adakah wanita memerlukan pad herba Avail ini dalam hidup mereka? Jawapannya tentu sekali sebab:



FC BIO MELINDUNGI, MERAWAT dan MENCEGAH

Masalah Keputihan



Sepanjang usia reproduktif terdapat masa-masa tertentu wanita amat memerlukan pantiliner iaitu terutamanya ketika dilanda masalah keputihan. Berbanding memakai pantiliner biasa yang hanya berfungsi melindungi tetapi FC Bio Pantiliner bukan sahaja melindungi tetapi dapat merawat kerana FC Bio Pantiliner mengandungi herba dan telus udara serta memberi kesan dingin.


Keputihan yang banyak juga kadangkala menimbulkan bau kurang enak.  Bau busuk ini boleh diatasi dengan FC Bio Pantiliner. Memilih pantiliner biasa yang ditambah dengan bau-bauan harum (scented) bukan sahaja tidak mengatasi masalah wanita tetapi memburukkan lagi keadaan.


Masalah Senggugut




Masalah yang membelenggu ramai wanita. Bergantung kepada pengambilan pil tahan sakit boleh memburukkan kesihatan wanita dalam jangka masa panjang. Bagi yang menghidap penyakit ini, FC Bio Pantiliner perlu dipakai dengan kerap sebelum period dan gunakan pad herba day atau night ketika period (perbezaan day dan night ialah kepanjangannya). Penggunaan pantiliner perlu diteruskan sehinggalah senggugut pulih sepenuhnya, barulah boleh dikurangkan sedikit demi sedikit jumlah yang perlu dipakai setiap hari. Tempoh kesembuhan bergantung kepada tubuh seseorang; ada yang sembuh cepat dan ada juga yang lambat sedikit.


Dari sudut kesihatan sebenarnya pantiliner (baca jenama biasa) tidak digalakkan untuk dipakai setiap hari. Kenyataan ini saya terbaca dalam akhbar hari Ahad (ruangan kesihatan) baru-baru ini. Mengapa agaknya ya? Mari fikir-fikirkan.


Namun sebaliknya bagi FC Bio Pantiliner kerana ianya diperbuat daripada 100% kapas, telus udara dan berubat. Kapas - sudah saya terangkan dalam entri terdahulu mengapa produk feminin perlu berasaskan kapas; telus udara - sangat penting kerana pantiliner biasa mengakibatkan kepanasan dan seterusnya melembabkan bahagian sulit wanita yang boleh mengakibatkan pembiakan bakteria (banyak penyakit lain pula yang muncul selepas itu); berubat - kelebihan yang sudah pasti tiada pada pantiliner jenama biasa.


Berpantang


Selepas bersalin terutamanya yang menjalani episiotomi semasa melahirkan memerlukan FC Bio Sanitary Pad jenis night (pek merah) sebagai salah satu produk penjagaan kerana mempunyai herba yang mampu memulihkan luka dengan cepat. Darah nifas juga akan cepat kering. Bagi wanita yang melahirkan secara caesearean juga elok menggunakan Fc Bio Pantiliner atau Fc Bio Sanitary Pad (day) kerana boleh menyedut angin perut. Seperti yang kita maklum, wanita yang melahirkan secara pembedahan ini tidak bertungku jadi sebagai gantinya gunakan pad herba Avail untuk mengatasi kembung (wanita dalam pantang mudah kembung).


Bagi mereka yang masih sihat walafiat, tiada salahnya juga untuk mula bertukar kepada FC Bio Sanitary Pad ini kerana tuala wanita pakai buang jenama biasa tidak dapat menjamin kesihatan kewanitaan anda dan mungkin menjadi punca kepada penyakit. Mencegah bukankah lebih baik dari merawat?


KEDUA: MENJIMATKAN


Siapa kata FC Bio Sanitary Pad ini mahal? Sebenarnya lebih menjimatkan kerana penggunaan pad herba Avail lebih memendekkan tempoh period anda. Oleh itu, sebungkus day atau night boleh tahan selama 2 bulan. Herba dalam pad ini akan menyedut darah kotor dengan lebih baik dan mengelakkan sisa darah daripada tertinggal dalam rahim (lama-kelamaan sisa ini akan menimbulkan penyakit).


KETIGA: MENAMBAH PENDAPATAN


Di samping menjadi pengguna, anda juga boleh menjadi peniaga pad herba secara tidak langsung. Orang kata sharing is caring. Hanya kongsikan kebaikan anda memakai pad herba dan kemudian kawan anda yang berminat boleh membeli terus daripada anda (di sini untungnya kalau anda membeli secara pakej). Dalam kehidupan seharian kita asyik menjadi pengguna sahaja dan sebenarnya tanpa disedari kita juga melakukan kerja promosi tanpa dibayar. Sebagai contoh, anda makan di sebuah restoran yang sedap makanannya. Anda pun memberitahu kepada rakan-rakan anda tentang keenakan makanan di situ dan mereka pun berbondong-bondong berkunjung ke restoran tersebut. Pemilik restoran tersebut untung besar tapi anda? Anda tidak mendapat apa-apa pun hatta diskaun makanan sekalipun. Di sinilah kelebihan FC Bio Sanitary Pad: Anda Guna Anda Sihat Duit Pun Dapat..:).


sumber gambar : google





Kanser Serviks: Adakah HPV Punca Utama?




Kanser serviks. Mendengar perkataan kanser sahaja sudah menakutkan. Mungkin sebab penyakit kanser amat berkait rapat dengan kematian. Kanser serviks merupakan kanser kedua yang kerap menyerang wanita selepas kanser payudara. Kanser serviks dan kanser payudara; kedua-duanya berkait dengan organ reproduktif wanita. Kadang-kala saya tertanya-tanya juga mengapa harus kedua-dua kanser ini menjadi penyebab utama kematian wanita. Adakah sebab yang tidak cuba kita fahami di sebalik meningkatnya kes wanita yang menghidap penyakit ini?


Sekarang ini di media massa kerajaan sedang galak mengadakan kempen vaksinasi HPV untuk pelajar perempuan di seluruh negara. Vaksin ini yang diberikan melalui suntikan pelalian dipercayai dapat mencegah kanser serviks. Isunya di sini adakah vaksinansi tersebut benar-benar dapat melindungi seseorang wanita itu daripada serangan kanser serviks. Dikatakan terdapat lebih 100 jenis virus human papilloma maka pengambilan vaksin bagi HPV jenis tertentu tidak akan dapat menjamin perlindungan bagi jenis HPV yang lain. Juga sebenarnya terdapat pelbagai isu berkaitan dengan vaksinasi ini (cubalah google tentang cervical cancer hoax).


Bagi wanita yang sudah berkahwin pula dan telah melepasi usia remaja (sudah pernah melakukan hubungan kelamin) pula perlu menjalani ujian pap smear secara berkala agar pengesanan awal kanser dapat dilakukan (saya pun sebenarnya agak kurang selesa hendak membuat ujian ini).


Melalui pembacaan saya penyebab sebenar terjadinya kanser serviks ini adalah tidak diketahui. Jangkitan kuman HPV cuma salah satu daripada punca (70% berpunca daripada virus ini) dan virus ini hanya merebak daripada hubungan kelamin. Mereka yang setia pada satu pasangan kurang berisiko berbanding dengan mereka yang sering bertukar-tukar pasangan (sebab itu Islam mengharamkan zina).


Sebab-sebab lain ialah memulakan hubungan kelamin pada usia yang terlalu muda (umur berapa yang dikatakan muda tu?), mengandung lebih daripada lima (betul ke..orang zaman dulu selalu beranak banyak-banyak sihat je), tidak menjaga kebersihan anggota sulit (pakailah pad herba Avail..insyaallah boleh hindari jangkitan kuman) dan kurang daya tahan melawan penyakit (merokok pun boleh jadi punca sebab merokok boleh mengurangkan imunisasi tubuh).


Dalam entri sebelum ini saya juga telah menulis tentang endometriosis, cyst dan fibroid. Kesemua penyakit wanita ini juga tidak diketahui puncanya dengan jelas termasuklah kanser serviks. Apa yang jelas penyakit-penyakit ini berlaku akibat pertumbuhan sel yang luar biasa. Adakah ini juga ada kaitan dengan hormone disruptors? Apa itu hormone disruptors? Tengok entri >>INI.


Saya tidak berani hendak mengaitkan 100% tuala wanita (yang diperbuat daripada recycle paper) juga adalah salah satu faktor penyumbang kepada kanser serviks ini. Namun sebagai langkah pencegahan adalah lebih baik kita hindarkan pemakaian tuala wanita sedemikian dan memilih tuala wanita yang diperbuat daripada kapas seperti FC Bio Sanitary Pad. 


Mungkin juga orang sekarang ni banyak kena kanser sebab air, udara, tanah yang merupakan sumber kepada makanan manusia sudah dicemari bertahun-tahun dahulu sejak bermulanya Revolusi Perindustrian. Siapa tahu kan?



Cara Memilih Tuala Wanita



As-salam ^_^.

Ramai gadis dan wanita tidak begitu mementingkan kualiti dalam pemilihan tuala wanita. Yang penting kuantiti dan harga iaitu mesti murah dan dapat banyak. Sebabnya tuala wanita tu pada kita cuma untuk tampung darah kotor lepas tu buang. Tapi kita selalu lupa, tuala wanita tu nak letak di mana. Nak letak dekat bahagian paling berharga. Kalau 'mahkota' yang satu itu dah rosak memang tiada penggantinya. Sebab tu penting sangat beri yang terbaik kepada mahkota kita.


Tuala wanita boleh dikira sebagai teman baik atau penyelamat kepada wanita bermula dari usia akil baligh hinggalah sampai waktu menopaus. Seorang wanita secara purata menggunakan 15 000 keping tuala wanita selama 30 - 40 tahun. Banyak tu kan. Memilih tuala wanita yang tidak berkualiti (menggunakan kertas recycle) sebenarnya boleh mengundang padah dalam jangka masa panjang.


Pertamanya, cuba anda koyakkan sekeping tuala wanita yang ada dalam simpanan anda sekarang. Jangan koyak yang tengah pakai pulak ye hihi. Anda boleh lihat banyak debu halus berterbangan. Debu-debu ini adalah daripada kertas recycle yang telah dihancurkan. Bayangkan debu-debu ini masuk ke dalam vagin. Jangan tak tahu, bendasing yang melekat di celah-celah vagina boleh menyebabkan jangkitan bakteria dan mengundang masalah seperti keputihan dan lain-lain masalah wanita yang lebih serius.


Kedua, tuala wanita yang diperbuat daripada kertas recycle telah melalui proses pemutihan yang melibatkan penggunaan bahan kimia (peluntur) yang boleh menjejaskan kesihatan wanita dalam jangka masa panjang. Kesan paling mudah boleh kita lihat tentang peluntur ini ialah celah kangkang yang menjadi hitam. Boleh baca >>SINI tentang kesan penggunaan tuala wanita daripada kertas recycle.


3 faktor penting yang perlu dipertimbangkan ketika memilih tuala wanita iaitu:

1. Lapisan atas 

Sebaik-baiknya adalah daripada material KAPAS kerana kapas adalah bahan penyerap yang baik bagi mengekalkan kawasan 'mahkota' dalam keadaan kering semasa haid. Penggunaan bahan selain kapas boleh mengakibatkan kelembapan yang seterusnya mengundang pembiakan bakteria. FC Bio Sanitary pad adalah contoh tuala wanita yang diperbuat daripada kapas.


Diriwayatkan daripada Aisyah r.a katanya: Seorang perempuan bertanya kepada Nabi s.aw: Bagaimanakah cara orang perempuan mandi dari haidnya? Perawi Hadis berkata: Kemudian Aisyah menyebutkan bahawa baginda mengajarkan cara mandi kepada perempuan tersebut. Di antara sabda baginda: Kemudian kamu ambil kapas yang disapu misk iaitu bauan kasturi, lalu kamu bersucilah dengannya. Perempuan itu berkata: Bagaimana cara bersuci dengannya? Baginda bersabda: Maha Suci Allah! Kamu bersucilah dengannya dan baginda pun bersembunyi. Sufian bin Uyainah memberi isyarat kepada kami dengan meletakkan tangan pada wajahnya. Perawi Hadis melanjutkan ceritanya: Aisyah berkata: Aku menarik perempuan itu kerana aku sudah tahu apa yang dikehendaki oleh Nabi s.a.w. Lalu aku berkata kepada perempuan tersebut: Sapulah tempat keluar darah haidmu dengan kapas itu.


2. Lapisan tengah (lapisan penyerap)

Perlu mempunyai kuasa serapan yang efektif; hindarkan bahan penyerap yang diperbuat daripada kertas recycle. Tadi saya dah cerita tentang kesan buruk penggunaan kertas recycle untuk tuala wanita kan.


FC Bio Sanitary Pad menggunakan bahan penyerap daripada jel yang mengandungi herba yang boleh mencegah pembiakan bakteria serta merawat masalah seperti keputihan. Sesetengah tuala wanita biasa ditambah dengan wangi-wangian. Sebenarnya bahan ini menjejaskan kesihatan wanita.


3. Lapisan bawah

Seharusnya lapisan yang telus udara bagi mengelakkan bakteria membiak di kawasan genital kita. Hindarkan tuala wanita yang tebal kerana boleh menyebabkan perpeluhan.


FC Bio Sanitary Pad memenuhi 3 ciri yang baik : kapas + bahan penyerap bukan daripada kertas recycle + telus udara. Bonus : ada herba yang boleh mencegah dan merawat. Dari pendapat peribadi saya, sejak dah menggunakan tuala wanita berherba ni saya rasa lebih selesa dan masalah senggugut pun dah takde lagi :D. Jom sama-sama menyayangi 'mahkota' kita.



Keratan rentas FC Bio Sanitary Pad




Salam Ceria Cemerlang,





Rawat dan Cegah Fibroid


As-salam..

Saya ada terbaca beberapa artikel tentang fibroid baru-baru ni (majalah, akhbar dan google). Saya share sikit-sikitla apa yang saya baca ye. Moga beri manfaat kepada kita semua :)).


Fibroid adalah sejenis ketumbuhan dalam rahim tetapi bukan kanser. Walaupun bukan kanser tapi ketumbuhan ini boleh mendatangkan masalah kepada penghidapnya bergantung kepada saiz, lokasi dan bilangannya. Fibroid ini ada yang tumbuh seketul sahaja dan ada yang tumbuh berketul-ketul. Saiznya ada yang sekecil buah mata kucing dan ada juga yang sebesar buah tembikai.


Pembedahan buang fibroid

Kebiasaannya fibroid terjadi kepada wanita yang berusia 30-an dan 40-an, iaitu dalam lingkungan usia reproduktif. Fibroid yang saiznya kecil boleh mengecut (mengecil) apabila seorang wanita itu sudah mengalami menopaus atau putus haid. Ini disebabkan pertumbuhan fibroid adalah dipengaruhi oleh hormon estrogen.


 Mengapa fibroid terjadi?

Menurut pakar, punca terjadinya fibroid tidak diketahui dengan jelas tetapi biasanya dikaitkan dengan faktor genetik, hormon dan faktor persekitaran. Maknanya kalau ibu, ibu saudara atau nenek-nenek kita dulu ada masalah fibroid ada kemungkinan kita boleh mewarisi penyakit tersebut. Ketidakseimbangan hormon (estrogen dan progesetron) juga boleh menyebabkan tumbuhnya fibroid. Masalah hormon tak seimbang ini sukar ditentukan puncanya, mungkin juga disebabkan stress akibat tekanan kerja dan desakan hidup. Oleh itu, dikatakan masalah fibroid sering terjadi kepada wanita moden yang bekerja (sebab stress hingga mengganggu keseimbangan hormon). 


Bila fibroid menjadi bahaya?

Fibroid boleh menjadi satu masalah kepada wanita apabila saiznya yang membesar memberi tekanan kepada organ yang berada di sekitar rahim iaitu pundi kencing dan hujung usus (rektum). Akibatnya, seseorang wanita akan mengalami masalah kencing seperti kerap hendak kencing, tidak dapat mengawal kencing atau kadang-kadang sukar kencing. Jika hal ini berterusan, air kencing boleh bertakung dalam pundi kencing dan akan menyebabkan risiko mendapat jangkitan kuman pada pundi kencing. Apabila ini berlaku wanita itu akan berasa pedih atau sakit ketika hendak kencing. Sekiranya fibroid menekan usus pula, ia akan menyebabkan gejala seperti sembelit atau buasir. Fibroid juga kadangkala boleh menyebabkan berlakunya prolaps atau kekenduran pada rahim (tombong)


Antara gejala fibroid juga adalah gangguan haid iaitu tempoh haid yang panjang dan pendarahan yang berlebihan hingga menyebabkan anemia (kurang darah). Wanita yang mengalami gangguan haid seperti ini, banyak dan berketul-ketul serta sakit semasa haid (senggugut) perlu menjalani pemeriksaan doktor kerana rawatan lanjut seperti pembedahan mungkin terpaksa dilakukan. Emm..tetiba saya teringat ni. Beberapa tahun dulu saya ada mengalami tanda-tanda macam ni, sakit masa period, banyak dan berketul-ketul tapi tak pernah terfikir pulak (sebenarnya tak tau) yang mungkin itu tanda-tanda fibroid kan sebab tak pernah nak buat pemeriksaan. Tapi syukurlah lepas bertukar guna tuala wanita FC Bio, saya dah tak alami senggugut teruk, period pun lancar je dan takda lagi masalah period berketul-ketul tu. Ni saya bukan nak t-up fc bio tau tapi nak share pengalaman saya menggunakan produk tu je :). Tapi bolehla kira t-up jugak hehe.


Fibroid juga menimbulkan komplikasi ke atas wanita yang hamil iaitu berisiko untuk bersalin awal, meningkatkan risiko keguguran, kelahiran songsang, menghalang proses kelahiran secara normal (terpaksa lakukan pembedahan caesarean) dan berisiko tinggi mengalami pendarahan selepas bersalin (post partum haemorrhage) hingga menyebabkan rahim terpaksa dibuang (histerektomi) dan fibroid juga sebenarnya boleh berubah menjadi kanser (risiko sangat kecil iaitu kurang daripada 0.13%).


Fibroid punca ketidaksuburan?

Fibroid boleh menyebabkan ketidaksuburan atau kemandulan kepada wanita. Oleh itu, wanita yang telah lama berkahwin tapi belum mendapat anak perlu menjalani pemeriksaan doktor untuk mengesan sama ada mereka ada fibroid atau tidak. Tetapi ada juga wanita yang mempunyai fibroid masih boleh mengandung. Lebih kurang 5% daripada penghidap fibroid terutamanya fibroid jenis submukosa atau saiz fibroid yang besar akan mengalami kesukaran untuk hamil kerana kehadiran fibroid mengubah dinding rahim dan menyebabkan janin sukar menempel. Fibroid yang terlalu besar juga boleh menyebabkan saluran fallopio tersumbat dan menyebabkan kesukaran untuk hamil.

 . 
Rawatan untuk fibroid

Pilihan rawatan untuk fibroid adalah sama ada penggunaan ubat-ubatan (jika fibroid bersaiz kecil) ataupun pembedahan. Sekiranya saiz fibroid melebihi 5 sentimeter dan wanita tersebut belum mempunyai cahaya mata boleh memilih kaedah pembedahan untuk membuang fibroid sahaja (myomectomy) tetapi sekiranya wanita itu sudah mempunyai anak dan mempunyai pelbagai jenis fibroid pembedahan untuk membuang rahim (histerektomi) akan lebih disarankan oleh pakar bagi mengelakkan fibroid daripada tumbuh semula.


Rawatan alternatif dan Pencegahan

Selain ubat-ubatan yang telah disarankan oleh doktor, bagi penghidap fibroid yang bersaiz kecil anda boleh cuba menggantikan tuala wanita biasa (diperbuat daripada recycle paper) kepada tuala wanita fc bio dan amalkan supplemen seperti Avail propolis. Tapi ubat doktor jangan tak makan pulak. Bagi yang sihat dan tiada masalah fibroid tak salah amalkan langkah pencegahan.



FC Bio Pantiliner (hijau) - RM10/20 pcs
FC Bio Day (biru) - RM11/10 pcs
FC Bio Night (merah) - RM12/10 pcs


Kalau nak jimat boleh beli dalam bentuk pakej, klik >>SINI. Bagi yang ada fibroid (kecil), boleh cuba pakai fc bio pantiliner setiap hari (tukar setiap 4 jam), di samping makan ubat yang diberikan oleh doktor. Pantiliner ni selamat dipakai setiap hari. Yang ada masalah keputihan pun elok pakai. Yang takda masalah pun lagi bagus pakai sebagai langkah pencegahan.


RM78 (bukan ahli)
RM60 (ahli)

Bagi yang bukan ahli, nak jimat boleh beli 3 botol terus - RM180

Propolis ni bagus sebab boleh kuatkan antibodi badan kita. Boleh mencegah kanser jugak kerana propolis berupaya membunuh sel-sel kanser. Bagi wanita yang dah berusia 30-an ke atas, risiko kanser dan pelbagai masalah kesihatan lain akan sering mengganggu kita. 


Walaupun belum ada kajian menyeluruh yang dibuat, saya pernah terbaca satu artikel yang mengaitkan dioksin sebagai punca gangguan kepada hormon estrogen. Seperti yang telah disebutkan di atas, punca sebenar berlakunya fibroid tidak diketahui dengan jelas tetapi sering dikaitkan dengan faktor keseimbangan hormon. Dioksin ini apabila memasuki sistem tubuh akan menyamar sebagai estrogen. Boleh baca lebih lanjut di >>SINI. Tuala wanita dari recycle paper bukan satu-satunya sumber toksin ni, boleh jadi datang dari pencemaran persekitaran juga. Seboleh mungkin kita cuba elakkan diri kita terdedah kepada toksin tersebut.


Amalkan supplemen makanan organik yang menyihatkan seperti i-food untuk membersihkan darah. Ada orang rasa supplemen tak perlu dengan alasan malas dan kalau beli pun nanti lupa nak makan. Sebagai wanita kita harus menghargai diri sendiri. Salah satunya kena prihatin dan tak lokek berbelanja untuk kesihatan diri. Pada pendapat saya, dalam kehidupan moden hari ni supplemen adalah satu keperluan.



i-food - 20 sachet

RM 190 (bukan ahli)
RM160 (ahli)


Dan sebagai tambahan, ceria-ceria selalu dan belajar cara untuk menguruskan stress. Memang kehidupan hari ini sangat mencabar tapi kita kenalah cari masa untuk diri sendiri. Pilih aktiviti atau hobi yang kita sukai untuk dilakukan pada hujung minggu, buat senaman yang menyeronokkan dan hargai diri serta orang sekeliling kita :)).



Untuk order/pertanyaan, hubungi saya:
sms/call : 019-7583883 atau
PM : Rina Avail atau
emel : inspirasihatcantik@gmail.com



Salam Ceria Cemerlang,

Melihat Potensi Menjadi Usahawan Dengan Tarikh Lahir??


Assalamualaikum..


Rajah Segitiga Kiraan Tarikh Lahir


Rajah segitiga di atas cukup popular digunakan untuk mengira tarikh lahir mengikut kaedah sains metafizik. Saya belajar melalui kursus encik Edie Rosyadie. Dr Azizan pun setahu saya mengguna pakai kaedah yang sama. Saya saja suka-suka pergi ke kursus tersebut sekadar untuk menambahkan ilmu pengetahuan.


Boleh percayakah kaedah pengiraan tarikh lahir ini? Bolehkah bakat dan potensi seseorang dinilai melalui tarikh lahirnya?


Sebagai contoh, selain Siti Nurhaliza mesti ada juga orang lain yang lahir pada tarikh yang sama dengannya tapi adakah mereka turut berkecimpung dan berjaya dalam dunia nyanyian? Dah pasti tidak kerana semuanya juga bergantung kepada faktor-faktor lain seperti tahap pendidikan, cara dibesarkan dan pengalaman yang dilalui sepanjang hidup mereka. Siti Nurhaliza daripada kiraan tarikh lahirnya memang mempunyai anugerah dari segi suara (beliau mempunyai root number 2 dan mempunyai ulangan nombor kombinasi 123 sebanyak dua kali) serta pendedahan sedari kecil ditambah dengan galakan bapanya membolehkan beliau menjadi seorang penyanyi yang disegani. Jangan lupa beliau juga berusaha kuat untuk mencapai tahap seperti sekarang.


Pada pendapat saya, penilaian melalui tarikh lahir ini masuk akal juga kerana ianya mungkin sebahagian kecil ilmu yang Tuhan pinjamkan kepada kita asalkan kita tidaklah terlalu taksub dan terlalu bergantung kepadanya untuk mencari jalan hidup yang benar.


Bagi saya tarikh lahir ini umpama peta atau GPS untuk kita menentukan arah tuju khususnya bidang yang ingin diceburi. Kaedah ini berguna juga untuk adik-adik yang kurang pasti kursus yang perlu diambil selepas SPM atau mereka yang masih tercari-cari pekerjaan yang sesuai. Kadangkala pekerjaan sedia ada sudah pun sesuai mengikut tarikh lahirnya tapi mengapa mereka masih tidak gembira; mungkin saja disebabkan faktor sekeliling seperti boss yang garang, rakan sekerja tidak sekepala atau gaji yang tidak mencukupi. Sebab itu saya simpulkan penilaian potensi melalui tarikh lahir ini sebagai satu panduan sahaja (kerana kadang-kadang orang tidak sedar tentang bakat terpendam yang mereka punyai); langkah seterusnya mestilah USAHA, DOA dan TAWAKKAL.


Begitulah juga sekiranya anda seseorang yang ingin menjadi usahawan. Sesetengah orang memang dilahirkan pada tarikh yang mempunyai potensi untuk menjadi usahawan (mempunyai gabungan nombor kombinasi seperti 729, 966, 696, 123, 459, 246, 426, 393, 456, 786 - sekadar menyebut beberapa).

  • 729 : nombor pelaris; mempunyai daya tarikan dan karisma
  • 966/696 : mudah untung dalam berniaga
  • 123 : mempunyai kekuatan dari segi suara; sesuailah untuk buat sales atau marketing
  • 246/426 : pandai berceramah; mendapat untung melalui ceramah yang diadakan
  • 39 3: sesuai membuat perniagaan jangka pendek; selalu menukar produk jualan lebih untung
  • 456 : berani mengambil risiko 
  • 786:  orang suka beri tanggungjawab/kepercayaan

Tetapi janganlah gusar sekiranya seseorang usahawan itu tiada gabungan nombor-nombor ini dalam tarikh lahir kerana bagi saya bakat keusahawanan seseorang itu boleh digilap andaikata matlamat untuk menjadi usahawan memang jelas (di sini kuasa minda memainkan peranan - banyakkanlah membaca buku-buku tentang mind power; walaupun anda kurang kebolehan berniaga tapi tidak mustahil anda boleh berjaya dalam perniagaan melalui minda anda yang cemerlang). Dan orang-orang yang mempunyai potensi menjadi usahawan itupun kalau tidak berusaha tak ke mana juga akhirnya.


Dalam penilaian tarikh lahir juga ada root number (rujuk rajah di atas: nombor yang dalam kotak empat segi). Melalui root number ini juga sifat-sifat anda dapat dilihat dan dapat menentukan bidang yang sesuai anda ceburi (samada jenis perniagaan atau jenis pekerjaan). Bagi anda yang ingin menjadi usahawan tetapi tidak jelas dengan perniagaan apa yang patut dilakukan root number mungkin boleh menjadi panduan berguna.


Kalau merujuk pada rajah di atas root number orang ini ialah 2. Nombor 2 secara asasnya berkaitan dengan suara (samada suara sedap, suara kuat atau suara lantang). Oleh sebab dia mempunyai nombor kombinasi 123 yang berulang nampaknya sesuai sangat kalau dia menceburi bidang yang menonjolkan kelebihan suaranya ini (jadi penyanyi atau buat sales - kena banyak cakap). Dia juga mempunyai nombor kombinasi 966 (sesuailah kalau nak bisnes). Oleh sebab 2 ialah unsur air maka bidang perniagaan atau pekerjaan yang harus dipilih juga seperti yang berkaitan dengan sifat-sifat air; contohnya perniagaan/pekerjaan yang berasaskan orang ramai (agensi pembantu rumah, agensi pelancongan, perhotelan, insurans, wartawan dan sebagainya), perniagaan minuman, penapis air, perkapalan, makanan laut, pakaian renang dan macam-macam lagi.


Sebenarnya kalau hendak diikutkan masih panjang lebar lagi kajian mengenai tarikh lahir ini. Sekiranya anda berminat untuk belajar lebih kanjut tentang kajian tarikh lahir ini bolehlah hubungi encik edie rosyadie sendiri. Satu kelebihan menjadi pelanggan di blog ini ialah kami akan memberi tutorial pengiraan tarikh lahir secara percuma dan berpeluang mendapatkan modul dengan harga RM 10 sahaja :). 




Salam Ceria Cemerlang,

Mengapa Perlu Bertukar Kepada FC Bio Sanitary Pad?


Sebelum menemui FC Bio Sanitary Pad saya seperti wanita lain juga akan mencari tuala wanita biasa yang banyak dijual di supermarket. Biasanya saya akan cari yang value for money..sebab saya fikir pad itu pun nanti akan dibuang juga selepas digunakan. Yang penting bagi saya tuala wanita itu mestilah boleh melindungi diri saya daripada kebocoran. Namun, saya terlupa..walaupun pad itu letaknya cuma di celah paha dan digunakan untuk menakung darah kotor sahaja banyak kesan sampingan yang boleh menyakitkan saya di kemudian hari (sedihnya saya..dah bertahun-tahun saya pengguna setia jenama *****).

Selama ini saya selalu mengalami senggugut dan sakit pinggang yang teramat sangat (hingga tidak boleh berjalan) setiap kali tiba masa itu. Kadang-kadang saya mengalami keputihan juga (masalah yang biasa dihadapi wanita) dan lazimnya saya menggunakan pantiliner jenama biasa (yang penting sebungkus pantiliner tu mesti banyak jumlahnya). Lazimnya, ketika memakai pad dan pantiliner tersebut saya berasa panas, berpeluh dan tidak selesa. Dan paling saya benci tempoh period saya selalunya akan jadi panjang kerana ada ekor2nya (ada orang pernah cakap pada saya punca period berekor sebab suka makan ekor ikan - huh..tak logik langsung). Saya juga menghadapi masalah darah period yang berketul-ketul, menyakitkan dan banyak (saya terpaksa pakai 2 keping pad night sekaligus untuk mengelak kebocoran - bayangkan betapa tak selesanya saya).

Saya percaya apa yang saya lalui ini dialami oleh wanita lain juga malah ada yang lebih teruk lagi (mungkin kena fibroid, endrometriosis, cyst dan paling menakutkan kanser!!!). Masalah sakit puan sering kita anggap biasa walhal masalah2 tersebut boleh mengundang kepada masalah lain seperti sukar hamil dan mungkin rahim juga akan dibuang. Apabila kita sudah terkena barulah bermacam perasaan berbaur dalam fikiran kita..kenapa aku?? Apa dosa aku?? Tetapi adakah anda sedar sebenarnya anda sendiri yang mengundang penyakit itu untuk datang. Setiap bulan anda merisikokan kesihatan kewanitaan anda dengan menggunakan tuala wanita biasa. Memang benar setiap penyakit itu ujian Tuhan tapi bukankah tanggungjawab anda untuk menjaga kesihatan anda sendiri?

Setiap bulan kita menggunakan tuala wanita biasa yang diperbuat daripada kertas kitar semula, kertas tebal, kotak dan pulpa kayu (diapers bayi dan orang tua juga menggunakan bahan yang sama). Bahan-bahan ini akan diproses untuk dilembut dan digebukan supaya lebih menyerap dan lembut apabila dipakai. Bahan ini juga akan menjalani proses pemutihan agar kelihatan putih seperti kapas (cuba anda gunting sedikit pad biasa anda dan cuba tepuk - kelihatan debu2 halus berterbangan di udara; membuktikan ianya bukan kapas). Sesetengah kilang menggunakan gas klorin, dioksida dan hipoklorida bagi proses pemutihan ini. Malangnya, sewaktu proses ini dioksin terhasil yang memudaratkan kita sewaktu menggunakan tuala wanita. Dioksin - mungkin punca kepada masalah sakit puan yang kita hadapi selama ini ditambah lagi dengan corak pemakanan serta gaya hidup yang tidak sihat. Seboleh mungkin kita cuba hindari benda-benda yang boleh mendatangkan kesan buruk kepada diri kita; jadi mengapa anda harus biarkan diri anda terdedah kepada risiko setiap bulan?

Saranan saya bertukarlah kepada FC Bio Sanitary Pad. Mungkin harganya lebih sedikit daripada tuala wanita biasa di pasaran tetapi masih dalam lingkungan mampu milik; cuma RM10 untuk pantiliner sebanyak 20 keping serta RM11 dan RM12 bagi day dan night yang berjumlah 10 keping setiap satu. Kiranya sekeping pantiliner RM0.50, day RM1.10 dan night RM1.20..bukanlah mahal sangat pun kalau hendak dibandingkan dengan baju, kasut, beg tangan, minyak wangi dan alat solek yang anda gunakan. Mentang-mentanglah pad cuma duduk di bahagian tersembunyi; pakai yang murahan pun tidak mengapa padahal kewanitaan andalah yang paling penting untuk dijaga (jangan luaran sahaja cantik dan wangi tetapi busuk di dalam - maaf andai terkasar).

FC Bio Sanitary Pad mengandungi 17 jenis herba yang mampu mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan ketika haid. Testimoni menunjukkan kandungan herba ini mampu menghilangkan senggugut, mengatur kembali kitaran haid, mencegah bau, mencegah jangkitan kuman, menghilangkan kegatalan dan kepanasan, mengecutkan rahim dan juga meningkatkan sistem pertahanan badan. Lapisan permukaannya diperbuat daripada 100% kapas (cepat meresap - mengurangkan risiko kebocoran), lapisan tengah yang mempunyai daya serapan yang tinggi serta lapisan bawah yang telus udara (kalau pakai pad biasa rasa macam berkuapkan?). FC Bio Sanitary Pad ini juga lebih nipis maka lebih selesa untuk dipakai.


I-food: Supplemen Lengkap Untuk Ibu & Bayi

Pada peringkat awal proses kehamilan sesetengah ibu akan mengalami loya dan muntah-muntah sedangkan ibu hamil perlu zat yang secukupnya untuk kesihatan ibu dan bayi yang sedang dikandung. Biasanya apabila mengetahui diri hamil para ibu pasti ingin minum susu yang disyorkan untuk ibu hamil bagi memastikan bayi yang dikandung mendapat manfaatnya. Namun disebabkan loya kadangkala kita tidak ada selera untuk minum susu (minumlah susu apabila rasa sudah mabuk berkurangan).

Sekiranya anda juga melalui fasa mabuk itu saya sarankan ibu-ibu mengambil makanan tambahan organik i-food yang merupakan gabungan pelbagai jenis sayuran dan buah-buahan. I-food mengandungi pelbagai khasiat yang diperlukan oleh ibu dan bayi seperti asid folik, asid amino, kolustrum, omega-6, omega-3, vitamin, mineral, enzim, serat dan sebagainya. Rasanya agak tawar seperti air soya yang tidak ditambah gula). Minumlah i-food pada waktu pagi sebagai sarapan sementara menanti waktu makan tengahari. Khasiatnya yang tinggi mampu memberi anda tenaga untuk bekerja dan bayi anda juga akan mendapat manfaatnya. Malah mereka yang vegetarian juga boleh mengambil i-food bagi melengkapkan zat yang diperlukan oleh tubuh.

Untuk makan tengahari pula makanlah nasi panas bersama lauk-pauk yang boleh membuka selera anda seperti ikan singgang (tambahlah asam, kunyit dan perahan jus limau nipis dalam kuahnya), sayur air dan sambal halia ikan bilis. Halia dikatakan dapat mengurangkan rasa loya. Kurangkan makanan berempah yang akan membuatkan anda bertambah loya. Waktu minum petang ibu-ibu bolehlah memakan biskut tawar bersama dengan air panas putih yang bercampur perahan jus lemon. Perahan jus lemon dan limau nipis dalam makanan atau minuman dapat membekalkan anda dengan vitamin C yang diperlukan untuk membantu kadar penyerapan zat besi oleh tubuh. Ketika hamil zat besi sangat diperlukan untuk kesihatan bayi. Hidangan makan malam anda samalah seperti hidangan tengahari atau sekiranya anda tidak ada selera ambillah i-food sahaja sudah memadai.

Apabila fasa mabuk ibu sudah berlalu inilah masanya untuk anda makan apa sahaja kerana biasanya selera ibu akan meningkat tapi pastikan makanan yang diambil seimbang, menyihatkan dan jangan lupa minum susu (saya suka susu Wyeth Mama -s26). Namun sekiranya anda orang yang tidak gemar minum susu, i-food juga berupaya menjadi penggantinya. Pada peringkat ini mungkin doktor anda menyarankan untuk mengambil supplemen DHA untuk perkembangan otak bayi. I-food juga boleh diteruskan pengambilannya sehinggalah anda selepas bersalin nanti kerana i-food bagus untuk ibu yang menyusukan bayi kerana boleh menambahkan air susu ibu serta meningkatkan kualiti susu dan dalam masa yang sama dapat membantu ibu menguruskan kembali berat badan yg telah bertambah sewaktu hamil. Bagi ibu yang menyusukan bayi selalunya akan khuatir untuk memakan jamu terutama bayi yang baru dilahirkan kerana khuatir bayi akan kena kuning; jadi sebagai gantinya anda minumlah i-food. Sekiranya anda hendak memakan jamu tunggulah sehingga bayi anda benar-benar telah kuat.

Di sini saya kongsikan sedikit tips pemakanan untuk ibu menyusu (ibu hamil juga boleh mengikutinya). Tips ini saya dapat dari sebuah majalah yang saya sudah lupa namanya.
  • Makan banyak roti (roti wholemeal lebih baik, dimakan dengan keju atau susu)
  • Ambil makanan yg tinggi kandungan omega-3 seperti ikan yg berminyak, telur dan minyak canola
  • Cuba capai kuota hidangan lima hidangan buah-buahan dan sayuran setiap hari
  • Makan makanan yang ada kalsium seperti susu, keju dan yoghurt
  • Pilih makanan yang kurang gula dan garam
  • Makan makanan yang mengandungi zat besi setiap hari seperti daging merah tanpa lemak atau bijiran sarapan pagi 
  • Minumlah banyak air putih
Namun sekiranya sukar untuk ibu mengamalkan diet seimbang seperti ini, i-food merupakan pilihan terbaik untuk para ibu kerana khasiat yang terkandung di dalamnya lengkap untuk diri anda dan juga bayi. Insya-allah sekiranya anda sentiasa menjaga pemakanan anda pasti bayi anda akan sihat dan montel serta anda juga tidak perlu khuatir bayi anda tidak cukup susu. Sebenarnya tidak ada alasan untuk anda menyusukan bayi anda sendiri (saya selalu berasa kasihan kepada bayi yang diberi susu formula). Apapun pilihan di tangan anda..saya percaya semua ibu mahukan yang terbaik untuk bayi mereka..:)

“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.” 
 - Surah Al-Baqarah ayat 233

Harga Ahli: RM160/Bukan Ahli: RM190

Kecantikan Bermula Dari Dalam: I-food

Kata orang kecantikan bermula dari dalam. Mungkin betul. Apabila dalaman kita sihat maka luaran juga akan kelihatan cantik (tubuh cergas, kulit yang bersih, rambut yg bersinar, wajah yg berseri2 dan sentiasa kelihatan bermaya). Ada orang yg rupanya memang semulajadi cantik dan tidak perlu berbelanja lebih untuk mendapatkan kecantikan itu. Tapi bukan semua orang bertuah. Ingin cantik dan sihat kenalah berusaha lebih. Bukan susah pun - makan makanan seimbang, minum air putih secukupnya dan jangan lupa bersenam. Tapi saya tahu (kerana saya pun sama) perkara yg mudah2 ini pun kita susah nak lakukan lantaran gaya hidup dan faktor persekitaran kita. Kadang2 dalam kesibukan bekerja - keluar pagi dan balik petang (kadang2 malam) kita sering mengabaikan soal makan. Tidak mengambil sarapan pagi, makan lewat malam atau makan apa sahaja yg sempat, makan makanan segera, makan di restoran (banyak menggunakan garam, gula dan MSG utk menyedapkan masakan -kalau tak sedap orang tak datang pula) dan lain2 lagi; semuanya adalah tabiat makan yg kurang baik.

Sarapan pagi sebenarnya amat penting dalam diet seharian kerana tubuh kita memerlukan tenaga untuk memulakan hari. Melupakan sarapan dan tidak makan pada waktu yg sepatutnya akan mendorong kita makan dengan banyak kemudian nanti. Sebenarnya saya ingin memperkatakan tentang sejenis makanan tambahan organik dari New Zealand iaitu I-food.  I-food merupakan gabungan pelbagai jenis sayuran dan buah-buahan serta kaya dengan asid amino, vitamin, mineral, enzim, serat dan lain2 lagi. Bahan utama di dalam i-food ialah rumput gandum, sekam benih silium, spirulina, pektin epal, aloe vera, kacang soya dan gandum. Rasa i-food ni macam air kacang soya yg tidak ditambah gula. Bagi mereka yg tidak sempat bersarapan boleh menggantikannya dengan minum i-food. Kandungan seratnya yg tinggi memberikan rasa kenyang kepada anda sehinggalah tiba waktu makan tengahari nanti. Mudah sahaja - hanya tambah air (air sejuk lagi sedap) dan shake; boleh terus minum dan kalau anda orang yg suka makan di luar atau suka makanan segera minumlah i-food setengah jam sebelum makan sebab i-food boleh bertindak membuang toksin akibat dari makanan yg tidak menyihatkan tadi.

Fungsi i-food ini selain menguatkan sistem percernaan boleh juga bertindak sebagai detoks untuk hati - organ pembersih yg sangat penting. Detoksifikasi sebenarnya bukan hanya bertumpu kepada sistem pencernaan (usus) tetapi juga hati. Fungsi hati boleh terjejas sekiranya kita membebankan organ itu dengan timbunan makanan yg sihat ditambah lagi dengan gaya hidup (makan berlebihan, merokok atau mengambil alkohol) dan juga faktor persekitaran (udara dan air yg tercemar). Hati yg tidak kuat mengakibatkan anda mendapat pelbagai penyakit dan kesan luarannya boleh dilihat seperti badan dan nafas berbau, bermasalah kulit (jerawat, kusam dsb), lingkaran hitam di bawah mata dan sering letih-lesu. Mereka yang menghidap penyakit seperti kencing manis dan darah tinggi juga sesuai mengamalkan i-food untuk menyahtoksin hati mereka daripada bahan kimia akibat pengambilan ubat-ubatan.

Maka cubalah i-food untuk menyerlah kecantikan luaran anda (cantik bererti sihat). Orang selalu kata makan boleh sebarang makan tapi cakap jangan sebarang cakap; ternyata ungkapan itu salah. Makan pun jangan sebarang makan. Pilihlah makanan yg baik untuk anda. We are what we eat..:)


                                                         

Pek Percubaan Sihat&Cantik RM50

Salam sejahtera..sekiranya anda ingin mencuba pada herba FC Bio Sanitary dan Green Fit, harganya cuma RM50. Anda akan dapat 3 bungkus pad herba (1 pantiliner + 1 day + 1 night) dan juga 4 sachets green fit + percuma 1 botol shaker..

                                                 +

Popular Infomation

 

Copyright © ! Inspirasi Sihat&Cantik !. Designed by Whitey Mommy